fredag 8. februar 2008

Skolenorge - I forandring, eller på vei rett ned?

I dag fikk vi en liten oppgave om å si noe om hva som trengs for å få et bedre resultat i skolen. Mange snakker om skoleuniform, trivsel i skolen eller kanskje deilig varm mat hver eneste dag kan gjøre saken bedre?

Tror ikke det, dessverre, ikke gjør oss elever til ansiktsløse steinfigurer som vandrer trøstesløst gjennom skolen. Jeg vil ikke la noen andre fortelle meg hva jeg skal kle på meg, jeg mener selv at jeg er i stand til å ta valg og tenke selv når det gjelder mine klær. Noen sier da at vi ikke respekterer alle, og det gjør oss mer ulike.

Vel, sier jeg da: Vi er vel strengt tatt ikke like heller vi da, vi er alle forskjellige, har forskjellige identitet, synspunkter og bakgrunn. Dette mener jeg at skal kunne utrykkes blant annet gjennom klær hvis eieren av disse finner det for godt å gjøre nettopp det. Men det er ikke dette som er essensielt for å gjør skolen bedre, første ting jeg vil ta opp er respekt for læreren, der har noen elever stort forbedringspotensiale, for hvis vi skal kunne klare å få gjort noe i timene må det nemlig være stille, vi må få en slags ordning slik at lærere kan fjerne bråkemakerne og de som ødelegger for andre elver fra de vanlige klassene, og heller sette de sammen i andre klasser.
Dette ar det stått om i avisene, men jeg savner tiltak fra stortinget. Lærerne må kunne iverksette sanksjoner mot de elvene som ødelegger undervisningen, er veldig frekke eller bryter med norske lover.

Så tar jeg likegodt og skriver litt om dette med trivsel, det er viktig å trives hvis en skal kunne lære, men man må ikke la trivsel komme på bekostningen av utdannelsen, derfor mener jeg at lærere som prøver å være kompiser istedenfor å lære bort ting, og ser gjennom fingrene på juks, frekke kommentarer og heller er den kule og snille læreren som lar eleven sitte å prate, sitte på facebook eller bare ødelegge for andre elever er en lærer som ikke bryr seg. For da hjelper læreren elevene med å ødelegge sin egen framtid.

Ingen kommentarer: