torsdag 7. februar 2008

Blogg oppgave:

I dag har jeg sittet og lest litt på tre blogger, de er alle forskjellige i stil og innhold, og de er laget for å nå forskjellige grupper av mennesker med innholdet deres.
De tre bloggene jeg valgte å se nærmere på var. "Ja vi elsker" En svorsk mann blogger om hvordan det er i Norge, eller rettere sagt, hva han synes Norge bør bli bedre på, veldig morsomt å lese hva en svenske tenker om Ola Nordmann.
Jeg har også sett på "Villmarksbloggen Hjortefot" og Torbjørn Røe Isaksens blogg, den siste er en politisk blogg, og mannen bak leder et ungdomsparti.

Så jeg kan jo bare starte med å si et par ord om hva jeg liker med de forskjellige:

Nr1: http://javielsker.blogspot.com/ er den svensk norske bloggen om lille Norge. Den får et stort pluss av meg fordi den har et stilig utseende, en enkel meny/veiviser der en kan velge og vrake i alle publiserte innlegg. Det jeg tror kunne vært bedre var om det hadde vært et par bilder på siden som kunne lyst litt opp, fordi bloggen lett blir litt mørk uten det, ellers var det veldig morsomt å lese hva han tenker om Norge og våre vaner. Bloggeren skriver på svensk, noe som gjør det litt vanskelig å alltid skjønne alle utrykkene hans, men det trekker jeg ikke noe ned på. Dette var en morsom og interessant blogg.

Nr2: http://www.vgb.no/341 Er hjortefot bloggen, denne bloggen har en litt snevrere brukergruppe å nå ut til fordi innholdet er så spesialisert, derfor tror jeg ikke det er så mange andre enn folk i jaktmiljøet som leser denne bloggen fast. Allikevel var den litt morsom ta en titt på fordi den inneholder mye fakta om emnet jakt. Jeg synes denne bloggen kunne vært oppdatert oftere, forrige nyhet ble publisert i januar, noe som kanskje tyder på at den ikke er så seriøs og ikke har så mange lesere? Hjortefot ble kåret til årets blogg av VG, så kanskje jeg tar feil i det jeg skriver nå.

Nr3: http://torbjorn.ungehoyre.no/ Dette er lederen i Unge Høyres blogg, her skriver han ikke bare om Høyres politikk, men også tanker over andre partiers utspill, regjeringen, og situasjoner ute i Europa. Med andre ord, han skriver om ting som opptar han. Denne bloggen er meget ryddig, og enkel og finne fram til hvis du først klarer å komme deg inn på den. (har havnet feil mange ganger) Selvfølgelig får du mer utbytte av å være der hvis du er enig i det han skriver om, siden det er en politisk blogg, men jeg tror også folk fra venstresiden i politikken ville hatt det OK her inne. Bloggen får pluss for ryddighet, men minus for å iblant ikke bli oppdatert jevnlig.

Konklusjonen min må være at jeg bør begynne å lese blogger fast, fordi en kan lære mye, og det er veldig gøy å sette seg inn i tankene til andre mennesker rundt deg.

Ingen kommentarer: