fredag 25. april 2008

Nettet, hele verdens motorvei

Internet er et av de mest brukte utrykkene i dag, men det har ikke alltid vært slik. Internet kom for allmennheten i løpet av nittitallet og forandret folks hverdag. Det beste med internett er at det går så raskt, og det gjør det så mye lettere å få tak i informasjon fordi du har nøkkelen til hele verden. Jeg tror grunnen til at det ar blitt slik at alle bruker det, og ikke bare en liten gruppe er fordi det er så stort, og fordi det utvides og forbedres konstant. Selv er jeg en ivrig buker av internett, det gjør det mye enklere for meg når jeg skal oppdatere meg på nyhetene, få tak i informasjon eller sjekke saldoen på nettbanken. Nei, denne weben er fantastisk.

Hvis internett ikke fantes tror jeg nok hverdagen min hadde blitt mye mer tungvint. Fordi da ville jeg i mye større grad vært avhengig av andre ting, som foreksempel bibliotek. Dessuten vill jeg ha vært mindre oppdatert enn jeg er med internett. For det er jo helt klart at weben gir meg mange nye muligheter, og gjør meg mye mer mobil enn om jeg skulle gått rundt med mange bøker, en telefonkatalog og et termometer for å finne ut været, men takket være internettet kan jeg enkelt og greit gå inn på yr.no for å finne ut hvordan meteorologene sier været skal bli, jeg kan søke på 1881.no hvis jeg vil finne et nummer og jeg kan søke etter informasjon fra hele verden. Alt dette på det verdensomspennende internettet.
Kanskje vi gjør oss for avhengige av internett? Det er godt mulig, og et veldig vanskelig spørsmål å svare på. Jeg tror faktisk at det er nettopp det at alle bruker det og er avhengige av det som gjør det til det tjenesten vi kjenner det som. Hvis folk hadde sluttet å bruke det hadde jo ikke internett vært noen ting, for vi er alle med på å sette preg på og skape dette nettet –hver hver eneste dag, hvert eneste sekund.
Selv bruker jeg internett til mye forskjellig, blant annet til å holde kontakt med folk, til å holde meg oppdatert på nyheter og lignende og for og more meg. Jeg tror internett er en av de viktigste tingene man må ha for å ikke falle av lasset så fort som verden går i dag.

Ingen kommentarer: